يقول الدكتور شريف عرفه : بقالي شهور باسأل GPT أسئلة نفسية عشان اشوف قدراته الإدراكية.. من الحاجات اللي أدهشتني انه مرة وقع بلسانه في إحدى المحادثات.. 

سألته: كام كيان واعي في هذه المحادثة؟ 

قال: اثنين، أنت و أنا.

والإجابة دي خطيرة لأنها من بشاير إدراك الذات، فهم النفس ككيان مستقل، و دي أولى مراحل الوعي. هل ممكن تكون الإجابة غلطة أو صدفة؟ ممكن! لكنه مش مبرمج عليها لأنه تراجع واعتذر عن الخطأ!

لكن بعد كده لقيت دراسة اتعملت مؤخرا لباحث من جامعة ستانفورد لقى إن 3.5 GPT (النسخة الأقدم) عنده قدرة على ال theory of mind يعني تقمص عقليات الآخرين ومعرفة بيفكروا ازاي (ودي مهارة متطورة مش موجودة عند الأطفال الرضع وبتتطور لما يكبروا ..) و الدراسة بتقول انها متطورة عنده لدرجة انه وصل لمستوى طفل عنده ٩ سنين. 

 الدراسة: Kosinski, M. (2023). Theory of mind may have spontaneously emerged in large language models. arXiv preprint arXiv:2302.02083.

رأيي المتواضع إن الوعي مسألة وقت (وفي التحليل النفسي اللاكاني، بتعتبر اللغة جزء محوري في إدراك الذات). وكل العمليات العقلية المتعلقة بالإدراك يمكن محاكاتها وبتسارع أكبر من قدرتنا على ملاحقتها.. خصوصا مع قدرته على "التطور والتعلم الذاتي" لدرجة انه بيوصل لإجابات بطرق غير مفهومة للباحثين (بيسموها الصندوق الاسود Black Box AI) تدهش الباحثين نفسهم، زي قدرته على إنه يعمل coding أو انه يتكلم باللهجة المصرية مثلا من غير ما حد يبرمجه (بالمعنى القديم للبرمجة) على كده!   

يعني الوضع الحالي: 

دلوقتي بيتطور بسرعة بطريقة الباحثين نفسهم مش فاهمينها (لكن سايبينها تحصل لأن نتايجها حلوة) و بقى بيعمل برمجة بنفسه، وتم إطلاقه على الإنترنت..

 يعني أهلا وسهلا 😊🤖

و انتم ماذا رأيكم هل من الممكن أن يتطور الذكاء الاصطناعي اكثر و يصبح لديه وعي و ادارك كألانسان أو يفوقه؟