انا حياتي ملخبطة بقالها كام سنة كده و عايز ابدأ اظبطها لأن مش هينفع الحال يفضل كده.

بداية اللخبطة كانت في ثانية ثانوي لما بدأت اعراض الوسواس القهري تبان عليا، كنت كل ما بكتب حاجة و تكون مش منظمة بشكل كافي اقطع الورقة و اعيد كتابتها من الأول و ده شكل معروف للوسواس، اللي كنت بعمله برضو بس كان غريب اني كنت بفرمط الموبايل لو اي حاجة حصلت خارج تحكمي، يعني لو الاوتوبلاي شغال و طلعلي فيديو مش عاجبني و كده خلاص بقى في الWatch History عندي يبقى خلاص بالنسبالي لازم افرمط الموبايل و اعمل اكونت جوجل جديد مثلا، نفس الوضع كان على فيسبوك مثلا، ده ادى الى اني عندي ممكن 10 اكونتات فيسبوك حاليا، اه بقفل القديم لما بعمل واحد جديد بس الناس اتخنقت مني.

اللخبطة زادت في ثالثة ثانوي لما بابا اجبرني على اني ادخل "علمي علوم" مش "رياضة" لانه كان شايف ان المجالات الطبية احسنلي من الهندسية، انا كنت عايز ادخل "حاسبات" اصلاً و لما لقيت انهم مش شايفين انها كويسة قولت خلاص يبقى هندسة، هو مكنش عاجبه بقى. دخلت اسنان و حاولت اني احبها لكن فعلاً مقدرتش، مستوى شغلي مش حلو في كل الاقسام و بعد سنين من المحاولات خلاص اتخنقت بقى.

دلوقتي انا بذاكر برمجة، الحاجة اللي كنت عايزها، بس قدامي مش اقل من سنة مثلاً عشان اعرف اذا كنت هوصل لحاجة في المجال ده.

في ثانية كلية، جت الكورونا و قعدنا في البيت، و ظهرت عليا اعراض الاكتئاب، روحت ل دكتور نفسي و بدأت اخد ادوية، قررت اوقفهم بعد سنتين بعد ما ناقشته و مع انه مكنش مرحب الا اني اصريت على موقفي و كنت شايف اني بقيت كويس لان وقتها كنت عايش في الاوهام كده اللي مش وقتها، بس كان مزاجي حلو يعني. طبعاً بعد شهور روحت لدكتورة تانية و بعد عدم انتظام بقالي شهرين اهو ملتزم و بقيت باخد ادوية تاني.

انا دلوقتي بين اني الدكتور قالي ان الاكتئاب و الوسوسة مش هيروحوا، هنسيطر عليهم بس، و بين ان كاريري ملوش ملامح، و بين ان علاقتي ببابا سيئة جداً و كذلك علاقته ب ماما و هندخل في قصة في الصيف انها عايزة تنفصل.

عايز اظبط حياتي شوية.