عدنا مجددا أرجو أن يكون هذا العدد ثريا. بسم الله:

عمق:

نظرية الرائع عمر طاهر حول القرد المدخّن: (نعتذر لمحبي الفصحى لأن الاقتباس بالعامية المصرية).

كنا فى أول شهر ف الثورة تقريبا و حصلت حاجة و كالعادة جريت كتبت تحليلى و توقعاتى، دخل متابع صورة البروفايل بتاعته قرد بيدخن و كتب لى : ماتستعجلش يا (...) أمك، كان وجود أمى فى تعليق.. جديد عليا علشان كدة نمت و أنا متعكنن، بس الصبح طلع المتابع صح و طلع تحليلى غلط و كنت مستعجل فعلا.، من يومها و كل ما تحصل حاجة و تقوم هنا أو فى تويتر الزيطة و التعليقات و التوقعات و الهرى و آجى أدخل علشان أشارك .. ماشوفش قدامى غير قرد بيدخن و بيقول لى ماتستعجلش يا (...) أمك، و ده فرق معايا جدا، خلانى أهرب من المرض الشائع –حسب تعبير صديقى- ( سرعة قذف التحليلات)، كتير اتعوروا بسببه بس الحمد لله الواحد اتعلم يدقق شوية و يطول باله علشان يقرا صح .. على قد ما يقدر يعنى. حُسن القراية حاجة و الموقف حاجة، لما الواحد بيجتهد فى قرايه مش انطباعية .. على الاقل يعنى بيكسب احترام اللى مختلف معاه فى موقفه... ما تستعجلش يا (..) أمك أنقذت الواحد من المخبرين اللى قاعدين فى كل بروفايل مستين السكرين شوت الانفعالى اللى هيزيطوا عليك بيه أنقذتك من قلة القيمة و طوفان تهم : مش فاهم أو أحمق أو متلون كما هو شائع، نصيحة القرد المدخن كانت عابرة للوقت اللى اتقالت فيه ف شكرا للقرد المدخن.

المدون المغربي زكريا ياسين في تدوينة جديدة له:

هل أنا معاق اجتماعياً ؟

بدأت أكتب خاطرة على حائطي الشخصي بالفيسبوك مباشرةً بعدما أنهيت ولكن حينما وجدت أنني سوف أكتب الكثير من الأسطر دخلت لمدونتي العزيزة، المكان الذي ترعرع فيه قلمي...متابعة المطالعة على المدونة:

ما الذي سيحصل عندما تتوقف عن ممارسة التسلط في حياتك واحترام نفسك ومن حولك ؟

في تعليقها على مقال ولا أروع من المفكر صلاح الراشد: رابط المقال

http://bit.ly/2dE3rNL

هدية البوفيش الأوتاكو:

الهام:

معلومات وطرائف:

  • عالم روسي يحقن نفسه ببكتريا عمرها 3.5 مليون سنة طالع رابط الخبر للاستزادة هنا.
  • السايباثون Cybathlon هو دورة الألعاب الأولمبية للرياضيين ذوي الأعضاء الآلية. رابط الاستزادة:
  • رواد الفضاء حتى وهم في الفضاء يستطيعون التصويت في الانتخابات. رابط:
  • الموسوعة الأولى التي كتبتها امرأة تعود إلى أزيد من 800 عام مضت. رابط:

وأخيرًا تصريحات مثيرة من القطة الغاضبة مع اقتراب اعلان جائزة نوبل للأدب وترقب عشاق هاروكي موراكامي:

أخبار حسوب: نقاش ايفي حول العنصرية مازال حاميا وباقيا يتمدد: دواعش متخلفون أذكياء عباقرة نساء ورجال وفتيات وصغار يتناقشون حول موضوع مهم ومن مواضيع العصر: العنصرية ضد السود. مع الكثير من العلم والفائدة وفهم بواطن الأمور. كوب شاي لبتون ساخن واستمتع مع هذا الموضوع: برعاية حسوب.

https://io.hsoub.com/go/48963