لاحظت عن الذكاء الاصطناعي انه يشعرك بانه يحلل ما تقوله منطقيا لكنه في الجقيقة يفترض وفقط طبقا لتشابه الكلام مع المصدر مثلا لو سالته عن اعراض طبية لديك يقول لك 20 احتمال ممكن لكن اغلبهم يجب استبعادهم وغير منطقيين كما انه في المواضيع التي تحتاج رايا يقول راي طبقا لاقرب مصدر وجده متشابه مع طريقةصياغتك ولو جربت مجددا ان تسال نفس الشئ بطريقة مختلفة سيوكد لك عكس ما قاله وينفيه وحينها قلت له انه قال لي من قبل العكس في الجهتين وكلاهما اعتذر عن السابق ويقولون انهم حاليا متاكدين من رايهم وانهم في السابق كانوا مخطئين والمشكلة فيمن يري الذكاء الاصطناعي اذكي شئ علي الارض ويعرف كل شئ ودائما ما يقوله صحيح
هل الذكاء الاصطناعي يفترض ام يحلل؟
تحليل دقيق جداً وفي غاية الأهمية أستاذ عمرو. الذكاء الاصطناعي في النهاية هو نموذج لغوي معتمد على التوقع والإحصاء (Predictive Model) يعني بيتوقع الكلمة الجاية بناءً على البيانات اللي اتدرب عليها، مش بناءً على وعي أو فهم منطقي حقيقي عشان كده سهل جداً توجهه للرأي وعكسه ويوافقك في الحالتين ويعتذر!
خطورته فعلاً في الاستشارات الطبية أو القانونية لأنها محتاجة تشخيص بشري دقيق مش مجرد توقعات وتخمين احتمالات. الـ AI أداة مساعدة ممتازة لتسريع الشغل والعصف الذهني، لكنه أبداً مش بديل للعقل والخبرة البشرية. شكراً لمشاركتك الوعية
التعليقات