معلش انا عندي سؤال هو لو انا شغوف بالعلوم عموما وخصوصا بمواضيع زي الذكاء الاصطناعي او الفيزياء الحديثة لدرجة اني بفكر اتعلم عنها اونلاين بس المشكلة اني داخل ٣ث و هغرق في ضغوطات مذاكرة وامتحانات فاعمل ايه عشان احافظ على شغفي وفي نفس الوقت اضمن نجاحي في السنة من غير مايجيلي انهيار عصبي
استفسار
طبعًا الثانوية العامة هي الأولوية لكن ممكن تتمسك بشغفك بتخصيص وقت بسيط مثلًا يومين في الأسبوع وكل يوم ساعة فقط تتعلم فيها عن الذكاء الاصطناعي أو الفيزياء من الفيديوهات واختر هدف صغير كل شهر مثل إنهاء دورة قصيرة أو فهم موضوع واحد فقط ستشعر أنك تتقدم في المجال الذي تحبه من غير ما يأخذ وقت كبير من المذاكرة أو يسبب لك ضغط
التعليقات