عندما نصل للضربة الخمسين تكون طاقتنا انتهت ولا يكون لدينا أي استعداد حتى لوجود أي نوع من التفاهم، لذلك أرى ضرورة قطع العلاقات قبل "الضربة الخمسين" حتى يكون هناك مجال متبقي من الطاقة حتى للتعامل بطريقة عادية، ولا نصل لدرجة أن نكره رؤية شخص ما أو سماع سيرته.
كلامك حقيقي جداً، فيه ناس مش بيكونوا عايزين يمشوا، بس بيلاقوا نفسهم مضطرين يبعدوا علشان يحافظوا على الباقي من نفسهم.
الأسوء من كده إن الإنسان يقرر يكمل حتى ولو هو محطم عشان في أشخاص تانية مرتبطين بيه، زي ست مضطرة تكمل في زيجة سيئة فقط عشان الأطفال !
من فترة كان في حديث عن الممثلة رجاء حسين وأنها اتطلقت وهي في سن كبير، والناس كانت بتتسأل هتستفيد ايه من الطلاق، بس اللي محدش فهمه أنها خلاص اللي كانت مستحملة عشانه انتهى ، الأطفال كبروا وفتحوا بيوت خلاص آن لها أن تتحرر من هذا القيد!
فعلا، من أصعب القرارات أن يستمر الإنسان وهو محطم داخليا، ويتظاهر بالقوة ليحمي من يحب، وما فعلته الفنانة رجاء حسين كان تحررا مستحقا بعد أداء واجبها.