كلامك خلاني أفتكر إن في لحظات قليلة جدًا في حياتنا… البكاء ما بيكونش وجع، بيكون دهشة… أو زي ما كتبتي: "تعريف للحياة".
يا ترى، ليه اللحظات الأعمق في شعورنا بتبدأ بالبكاء؟
حتى لما نفرح أوي… أول رد فعل بيكون دموع!
يمكن علشان الدموع هي اللغة الوحيدة اللي بتفهمها الروح لما الكلام يعجز.
وسؤال بيجي على بالي دلوقتي: هل كل بداية عظيمة لازم تسبقها صرخة؟
ولا ممكن نولد من جديد في صمت… لكن بنفس القدر من التحوّل؟
أحيانًا تُولد السعادة من أبسط الأصوات… بكاء صغير، لكنه يحمل معنى الحياة كلّها. فبعض اللحظات تُبكينا لا حزنًا، بل لأن القلب لا يسع الفرح.
ليست كل دمعة حزن… أحيانًا، يولد البكاء من شدّة الفرح.
شكرا لمرورك 🌺